Zákon o o.p.s. 248/1995 Sb.



248/1995 Sb.

   ZÁKON

   ze dne 28. září 1995

   o  obecně  prospěšných  společnostech  a  o  změně a doplnění některých
   zákonů

   Změna: 208/2002 Sb.

   Změna: 320/2002 Sb.

   Změna: 437/2003 Sb.

   Změna: 296/2007 Sb.

   Změna: 126/2008 Sb.

   Změna: 227/2009 Sb.

   Změna: 231/2010 Sb.

   Změna: 68/2013 Sb.

   Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

   ČÁST PRVNÍ

   HLAVA I

   Základní ustanovení

   § 1

   Tento  zákon  upravuje  postavení  a  právní  poměry  obecně  prospěšné
   společnosti.

   § 2

   (1) Obecně prospěšná společnost je právnickou osobou, která:

   a) je založena podle tohoto zákona,

   b) poskytuje veřejnosti obecně prospěšné služby za předem stanovených a
   pro všechny uživatele stejných podmínek a

   c)  její  výsledek  hospodaření  (zisk)  nesmí  být  použit ve prospěch
   zakladatelů,  členů jejích orgánů nebo zaměstnanců a musí být použit na
   poskytování  obecně prospěšných služeb, pro které byla obecně prospěšná
   společnost založena.

   (2)  Název obecně prospěšné společnosti musí obsahovat označení "obecně
   prospěšná  společnost" nebo jeho zkratku "o. p. s.". Jiné osoby nesmějí
   ve svém názvu nebo obchodní firmě toto označení používat.

   HLAVA II

   ZALOŽENÍ A VZNIK OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI

   Založení obecně prospěšné společnosti

   § 3

   Zakladateli obecně prospěšné společnosti mohou být fyzické osoby, Česká
   republika nebo právnické osoby.

§ 4

   (1)   Obecně   prospěšná   společnost  se  zakládá  zakládací  smlouvou
   podepsanou  všemi  zakladateli.  Pravost  podpisů  zakladatelů musí být
   úředně  ověřena.  Je-li  zakladatel jediný, nahrazuje zakládací smlouvu
   zakládací listina vyhotovená ve formě notářského zápisu.

   (2)  Zakládací  listina  nebo  zakládací  smlouva  (dále jen "zakládací
   listina") obsahuje:

   a)  název,  sídlo  a  identifikační  číslo  osoby zakladatele, jde-li o
   právnickou  osobu, nebo jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo,
   popřípadě  datum  narození  zahraničního  zakladatele,  nebylo-li rodné
   číslo přiděleno, a trvalý pobyt zakladatele, jde-li o fyzickou osobu,

   b) název a sídlo obecně prospěšné společnosti,

   c) druh obecně prospěšných služeb, které má obecně prospěšná společnost
   poskytovat,

   d) podmínky poskytování jednotlivých druhů obecně prospěšných služeb,

   e)  dobu,  na kterou se obecně prospěšná společnost zakládá, pokud není
   založena na dobu neurčitou,

   f)  jméno,  popřípadě  jména a příjmení, rodné číslo, u cizích státních
   příslušníků  datum  narození, nebylo-li rodné číslo přiděleno, a trvalý
   pobyt členů správní rady,

   g)  jméno,  popřípadě  jména  a  příjmení,  rodné  číslo a trvalý pobyt
   ředitele  obecně  prospěšné společnosti (dále jen „ředitel“); u cizince
   jméno,  popřípadě  jména  a  příjmení,  rodné  číslo,  datum  narození,
   nebylo-li  rodné  číslo  přiděleno,  bydliště  v  cizině a adresu místa
   pobytu na území České republiky,

   h)  jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo a trvalý pobyt členů
   dozorčí rady; u cizince jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo,
   datum  narození,  nebylo-li  rodné číslo přiděleno, bydliště v cizině a
   adresu místa pobytu na území České republiky,

   i)  hodnotu  a  označení  majetkových  vkladů jednotlivých zakladatelů,
   jsou-li  vkládány, u nepeněžitého vkladu určení jeho předmětu a ocenění
   odborným odhadcem,

   j)  možnost  odměňování  a  způsob  stanovení výše odměny členů správní
   rady, členů dozorčí rady a ředitele.

   (3) Zakládací listina stanoví dále zejména

   a)  podmínky  změn  určeného  druhu  poskytovaných  obecně  prospěšných
   služeb,

   b) způsob jednání správní rady a dozorčí rady,

   c)  volbu  nebo  jmenování určitého počtu členů správní rady, popřípadě
   dozorčí  rady  na  návrh  předem  určeného  okruhu občanů nebo na návrh
   určité  právnické  osoby,  orgánu  územní samosprávy nebo orgánu státní
   správy,

   d) možnost opětovného členství ve správní radě,

   e) důvody pro odvolání člena správní rady a dozorčí rady zakladatelem,

   f)  podmínky  zcizení  nebo  zatížení  určitého  majetku vloženého nebo
   darovaného zakladatelem.

   (4)  Zakládací  listina  může  také  určit obecně prospěšnou společnost
   oprávněnou k přijetí likvidačního zůstatku při zrušení obecně prospěšné
   společnosti  s  likvidací; může též stanovit, že určení takovéto obecně
   prospěšné  společnosti  provede  správní  rada  v  rozhodnutí o zrušení
   obecně  prospěšné  společnosti.  Zakládací  listina  může také vyloučit
   přechod práv a povinností zakladatele na jinou osobu.

   Vznik obecně prospěšné společnosti

   § 5

   (1)  Obecně prospěšná společnost vzniká dnem zápisu do rejstříku obecně
   prospěšných  společností  (dále  jen  "rejstřík").  Rejstřík  vede soud
   určený  zvláštním  zákonem  k  vedení obchodního rejstříku^1) (dále jen
   "rejstříkový soud").

   (2)  Návrh  na  zápis  obecně prospěšné společnosti do rejstříku podává
   zakladatel nebo osoba k tomu zakladatelem písemně zmocněná. K návrhu na
   zápis  musí  být přiložena zakládací listina a doklad o vzniku a trvání
   zakladatele,  je-li právnickou osobou. Návrh na zápis musí být podán do
   90 dnů od založení obecně prospěšné společnosti.

   (3) Do rejstříku se zapisují tyto údaje:

   a)   název,   sídlo   a  identifikační  číslo  osoby  obecně  prospěšné
   společnosti;  identifikační  číslo  osoby  poskytne rejstříkovému soudu
   správce základního registru osob^2),

   b)   název,  sídlo  a  identifikační  číslo  osoby  zakladatele,  je-li
   právnickou osobou, nebo jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo,
   popřípadě  datum  narození  zahraničního  zakladatele,  nebylo-li rodné
   číslo přiděleno, a trvalý pobyt zakladatele, je-li zakladatelem fyzická
   osoba,

   c)  jméno,  popřípadě  jména a příjmení, rodné číslo, u cizích státních
   příslušníků  datum  narození, nebylo-li rodné číslo přiděleno, a trvalý
   pobyt členů správní rady,

   d)  jméno,  popřípadě  jména  a  příjmení,  rodné  číslo a trvalý pobyt
   ředitele;  u  cizince  jméno,  popřípadě jména a příjmení, rodné číslo,
   datum  narození,  nebylo-li  rodné číslo přiděleno, bydliště v cizině a
   adresu místa pobytu na území České republiky,

   e)  druh  obecně  prospěšných služeb, k jejichž poskytování byla obecně
   prospěšná  společnost  založena,  a předmět doplňkové činnosti, bude-li
   provozována (§ 17),

   f)  jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo a trvalý pobyt členů
   dozorčí rady; u cizince jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo,
   datum  narození,  nebylo-li  rodné číslo přiděleno, bydliště v cizině a
   adresu místa pobytu na území České republiky.

   (4)  Pokud  obecně  prospěšná  společnost  bude  vykonávat  činnosti, k
   jejichž  výkonu  se vyžadují zvláštní podmínky, popřípadě způsob jejich
   provádění,   je   zakladatel   povinen   splnění   těchto   skutečností
   prokázat.^2a)

   (5) Nestanoví-li tento zákon jinak, platí pro vedení rejstříku a řízení
   ve   věcech  rejstříku  obdobně  ustanovení  obchodního  zákoníku^3)  a
   občanského soudního řádu^4) o obchodním rejstříku.

   § 6

   (1)  Ve věcech souvisejících se vznikem obecně prospěšné společnosti za
   ni  do  jejího  vzniku  jedná  její zakladatel. Je-li zakladatelů více,
   jednají společně nebo ten z nich, který byl k tomu písemně zmocněn.

   (2)  Závazky  vzniklé  podle odstavce 1 přecházejí na obecně prospěšnou
   společnost okamžikem jejího vzniku. Obecně prospěšná společnost může do
   tří  měsíců  odmítnout takové závazky, které jí brání naplnit účel, pro
   nějž  byla  založena.  V takovém případě za nepřevzaté závazky odpovídá
   zakladatel, popřípadě zakladatelé společně a nerozdílně.

   HLAVA III

   ZRUŠENÍ, LIKVIDACE A ZÁNIK OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI

   § 7

   (1) Obecně prospěšná společnost zaniká dnem výmazu z rejstříku.

   (2)  Zániku  obecně  prospěšné  společnosti  předchází  její  zrušení s
   likvidací nebo bez likvidace.

   (3) Vnitrostátní fúze obecně prospěšné společnosti je možná jen s jinou
   obecně  prospěšnou  společností;  přeshraniční  fúze  obecně  prospěšné
   společnosti  není  dovolena.  Rozdělení obecně prospěšné společnosti je
   dovoleno  jen  se  vznikem  nových obecně prospěšných společností; jiné
   formy  rozdělení  nejsou dovoleny. Při postupu podle věty první a druhé
   se  použijí  přiměřeně  ustanovení  o vnitrostátních fúzích a rozdělení
   obsažené v zákoně o přeměnách obchodních společností a družstev.

   § 8

   (1) Obecně pospěšná společnost se zrušuje:

   a) uplynutím doby, na kterou byla založena,

   b) dosažením účelu, pro který byla založena,

   c)  dnem  uvedeným v rozhodnutí správní rady o zrušení obecně prospěšné
   společnosti,

   d) vnitrostátní fúzí nebo rozdělením,

   e)  dnem  uvedeným  v  rozhodnutí  soudu  o  zrušení  obecně  prospěšné
   společnosti, jinak dnem, kdy toto rozhodnutí nabude právní moci,

   f) prohlášením konkursu na její majetek^5).

   (2)  Rozhodnutí  podle  odstavce  1  písm. c) musí správní rada oznámit
   písemně  zakladateli  nejméně  dva měsíce přede dnem, ke kterému má být
   obecně  prospěšná  společnost  zrušena,  jinak  toto rozhodnutí pozbude
   platnosti.  Dříve,  než je obecně prospěšná společnost podle rozhodnutí
   správní  rady  zrušena,  může  zakladatel  toto  rozhodnutí změnit nebo
   zrušit,   musí   však   současně   zajistit  činnost  obecně  prospěšné
   společnosti  alespoň  v  rozsahu,  který  umožní  plnění závazků obecně
   prospěšné společnosti.

   (3) Pokud zakladatel změnil nebo zrušil rozhodnutí správní rady v době,
   kdy  již  toto  rozhodnutí  bylo oznámeno rejstříkovému soudu, musí být
   soudu  oznámeno  také  rozhodnutí zakladatele. Předchozí návrhy správní
   rady  obecně  prospěšné  společnosti na likvidaci, případně i jmenování
   likvidátora jsou v takovém případě neúčinné.

   (4)  Soud  na  návrh  státního  orgánu,  zakladatele  nebo osoby, která
   osvědčí právní zájem, rozhodne o zrušení obecně prospěšné společnosti a
   o její likvidaci, jestliže

   a)  v uplynulém roce se nekonalo ani jedno zasedání správní rady obecně
   prospěšné společnosti,

   b)  nebyly  jmenovány  orgány obecně prospěšné společnosti a dosavadním
   orgánům skončilo funkční období před více než rokem,

   c)  obecně  prospěšná  společnost  neposkytuje  obecně prospěšné služby
   uvedené v zakládací listině po dobu delší než šest měsíců,

   d)   provozováním  doplňkové  činnosti  došlo  v  období  šesti  měsíců
   opakovaně  k ohrožení kvality, rozsahu a dostupnosti obecně prospěšných
   služeb,   k   jejichž  poskytování  byla  obecně  prospěšná  společnost
   založena,

   e) obecně prospěšná společnost užívá příjmů ze své činnosti a svěřeného
   majetku v rozporu s tímto zákonem,

   f) obecně prospěšná společnost porušuje ustanovení tohoto zákona.

   (5)  Soud  může  stanovit  lhůtu  k odstranění příčiny, pro kterou bylo
   zrušení obecně prospěšné společnosti navrženo.

   (6)  Není-li zakladatel, vstupuje do jeho práv a povinností jeho právní
   nástupce.

   (7)  Zanikne-li  jediný zakladatel bez právního nástupce anebo zemře-li
   jediný  zakladatel, rozhodne správní rada do 6 měsíců ode dne, kdy se o
   zániku  nebo  smrti  zakladatele  doví,  o  přechodu  práv a povinností
   zakladatele  stanovených  tímto  zákonem  na  jinou osobu, nestanoví-li
   zakládací  listina  jinak;  s  tímto  přechodem musí vyslovit předchozí
   souhlas  dozorčí  rada.  Nerozhodne-li správní rada ve lhůtě podle věty
   první o přechodu práv a povinností zakladatele na jinou osobu, rozhodne
   na  návrh  člena dozorčí rady obecně prospěšné společnosti anebo osoby,
   která  osvědčí  právní  zájem, nebo i bez návrhu soud. Osoba, na kterou
   přechází  práva  a  povinnosti  zakladatele,  musí  s  tímto  přechodem
   vyslovit souhlas.

   § 9

   (1) K provedení likvidace jmenuje správní rada likvidátora.

   (2)  Není-li  likvidátor jmenován správní radou, bez zbytečného odkladu
   jej jmenuje příslušný soud podle sídla obecně prospěšné společnosti.

   (3) Likvidátor zahajuje likvidaci

   a)  ověřením,  že  zakladatelé obecně prospěšné společnosti byli včas o
   likvidaci informováni,

   b)   výzvou  k  věřitelům  a  ostatním  osobám  likvidací  dotčeným,  k
   přihlášení se o svá práva a pohledávky ve lhůtě, která nesmí být kratší
   než tři měsíce,

   c)  zveřejněním  vstupu  obecně  prospěšné  společnosti  do likvidace v
   Obchodním věstníku,

   d) oznámením zahájení likvidace obci, v níž obecně prospěšná společnost
   sídlí, a příslušnému finančnímu úřadu.

   (4)  Postup  likvidace  se  stanoví tak, aby byl zpeněžen pouze majetek
   nutný pro splnění závazků obecně prospěšné společnosti.

   (5)  Majetek  ve vlastnictví obecně prospěšné společnosti tvoří součást
   likvidační  podstaty  a  použije  se k uspokojení pohledávek věřitelů v
   pořadí  jako  pohledávky  vzniklé  po  prohlášení  konkursu.^5)  Odměna
   likvidátora  se  uspokojí  v pořadí příslušejícím insolvenčnímu správci
   podle zvláštního právního předpisu^5).

   (6)  Nejde-li  o případ podle § 4 odst. 4 a není-li zakladatelem obecně
   prospěšné  společnosti  Česká  republika nebo kraj, likvidační zůstatek
   nabídne  likvidátor  k  převodu  obci,  ve které sídlí obecně prospěšná
   společnost v likvidaci.

   (7)  Nejde-li  o  případ  podle § 4 odst. 4 a je-li zakladatelem obecně
   prospěšné  společnosti  kraj,  likvidační zůstatek nabídne likvidátor k
   převodu kraji.

   (8)  Je-li  zakladatelem  obecně prospěšné společnosti Česká republika,
   likvidační zůstatek přechází na Českou republiku.

   (9)  Je-li jedním z více zakladatelů obecně prospěšné společnosti obec,
   dobrovolný  svazek  obcí, kraj nebo Česká republika, nabídne likvidátor
   každému  ze  zakladatelů  část likvidačního zůstatku podle hodnoty jimi
   vložených  vkladů  nebo  poskytnutých  darů,  anebo rovným dílem, pokud
   zakladatelé žádný vklad nevložili ani dar neposkytli.

   (10)  Pokud  obec  nebo  kraj  do  30 dnů od doručení nabídky nepotvrdí
   písemně úmysl převzít likvidační zůstatek, přechází likvidační zůstatek
   na  Českou  republiku  a  likvidátor  zajistí  jeho  předání  Úřadu pro
   zastupování  státu  ve  věcech  majetkových.  Česká  republika  použije
   likvidační zůstatek k poskytování obecně prospěšných služeb.

   (11)  Do  30  dnů  po  skončení likvidace podá likvidátor rejstříkovému
   soudu návrh na výmaz obecně prospěšné společnosti z rejstříku.

   § 9a

   Ředitel

   (1)  Ředitel  je statutárním orgánem obecně prospěšné společnosti, jenž
   řídí  činnost  obecně  prospěšné  společnosti  a  jedná  jejím  jménem.
   Ředitele jmenuje a odvolává správní rada.

   (2)  Ředitelem  může  být  pouze fyzická osoba, která je bezúhonná a má
   způsobilost k právním úkonům; pro posuzování bezúhonnosti platí obdobně
   § 10 odst. 3.


   (3)  Ředitel  nemůže  být členem správní rady ani dozorčí rady, je však
   oprávněn  se  zúčastnit  jednání  správní  rady a dozorčí rady s hlasem
   poradním.

   (4)  Ředitel  vykonává  funkci  ve  smluvním  poměru.  Pro výkon funkce
   ředitele platí obdobně § 10 odst. 5.

   (5)  Úkony  týkající  se vztahu ředitele k obecně prospěšné společnosti
   činí správní rada.

   HLAVA IV

   ORGÁNY OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI

   Správní rada

   § 10

   (1)  Správní  rada  má nejméně tři členy. Počet členů správní rady musí
   být dělitelný třemi.

   (2)  Členem  správní  rady  může  být  pouze  fyzická  osoba,  která je
   bezúhonná a má způsobilost k právním úkonům. V pracovněprávním vztahu k
   dané  obecně prospěšné společnosti může být nejvýše jedna třetina členů
   správní rady.

   (3)  Za  bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, kdo nebyl
   pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin.

   (4)   Členství   ve   správní  radě  obecně  prospěšné  společnosti  je
   neslučitelné   s   členstvím  v  dozorčí  radě  téže  obecně  prospěšné
   společnosti.

   (5)  Členové  správní  rady  jsou  povinni vykonávat svou funkci s péči
   řádného  hospodáře  a  zachovávat mlčenlivost o důvěrných informacích a
   skutečnostech,  jejichž  prozrazení  by mohlo způsobit obecně prospěšné
   společnosti  škodu. V případě pochybností, zda člen správní rady jednal
   s  péčí  řádného hospodáře, musí tento člen správní rady prokázat, že s
   péčí řádného hospodáře jednal. Ti členové správní rady, kteří společným
   jednáním  způsobili  obecně  prospěšné společnosti porušením povinností
   při   výkonu   funkce  škodu,  odpovídají  za  tuto  škodu  společně  a
   nerozdílně.  Ujednání  mezi  členem  správní  rady  a obecně prospěšnou
   společností vylučující nebo omezující odpovědnost člena správní rady za
   škodu je neplatné.

   § 11

   (1) Funkční období členů správní rady je tříleté.

   (2)  Opětovné členství ve správní radě je možné, nestanoví-li zakládací
   listina jinak.

   (3) Členové správní rady volí ze svého středu předsedu, který svolává a
   řídí jednání správní rady.

   (4)  Při  rozhodování  je  hlasovací  právo  členů  správní rady rovné.
   Nestanoví-li  zakládací  listina  nebo statut jinak, při rovnosti hlasů
   rozhoduje  hlas  předsedy  správní rady. Nestanoví-li zakládací listina
   nebo  statut  jinak,  je  správní  rada usnášeníschopná, je-li přítomna
   nadpoloviční  většina  jejích  členů,  a k rozhodnutí je třeba souhlasu
   většiny přítomných členů.

   § 12

   (1)  Členy  správní  rady jmenuje zakladatel, pokud v zakládací listině
   nestanovil jinak.

   (2) Členství ve správní radě zaniká:

   a) uplynutím funkčního období,

   b) úmrtím,

   c) odstoupením,

   d) odvoláním.

   (3)  Zakladatel  odvolá  člena  správní  rady,  přestane-li  tento člen
   splňovat  podmínky pro členství ve správní radě podle § 10 odst. 3 nebo
   porušil-li  závažným  způsobem  nebo  opakovaně  tento zákon, zakládací
   listinu  nebo  statut obecně prospěšné společnosti nebo z jiných důvodů
   stanovených v zakládací listině.

   (4) Zakladatel odvolá člena správní rady do jednoho měsíce ode dne, kdy
   se o důvodu odvolání dozvěděl, nejpozději však do šesti měsíců ode dne,
   kdy  tento  důvod  nastal. Neodvolá-li zakladatel člena správní rady ve
   stanovené lhůtě nebo není-li zakladatel a nepřešla-li práva zakladatele
   na  jinou  osobu, odvolá člena správní rady soud na návrh člena správní
   rady nebo na návrh dozorčí rady nebo osoby, která osvědčí právní zájem.

   (5)  Na  uvolněná  místa  členů  správní rady jsou nejpozději do 60 dnů
   jmenováni, popřípadě způsobem stanoveným v zakládací listině ustanoveni
   noví  členové. Po marném uplynutí této lhůty jmenuje nové členy správní
   rady na návrh člena správní rady nebo na návrh dozorčí rady nebo osoby,
   která osvědčí právní zájem, nebo i bez návrhu soud.

   § 13

   (1)  Správní  rada  vydává předchozí souhlas písemnou formou k právnímu
   úkonu, kterým obecně prospěšná společnost

   a) nabývá, zcizuje nebo zatěžuje nemovitou věc,

   b)  nabývá  nebo  zcizuje  movitou  věc,  zřizuje  věcné  břemeno  nebo
   předkupní  právo u movité věci, jejíž cena je vyšší než hodnota veřejné
   zakázky malého rozsahu podle zákona upravujícího veřejné zakázky^6),

   c) nabývá nebo zcizuje autorská práva nebo průmyslová práva,

   d)  zakládá  jinou  právnickou  osobu a vkládá peněžitý nebo nepeněžitý
   majetek do této právnické osoby.

   (2) Správní rada schvaluje

   a) rozpočet obecně prospěšné společnosti,

   b) řádnou a mimořádnou účetní závěrku a výroční zprávu obecně prospěšné
   společnosti,

   c) předmět doplňkových činností (§ 17).

   (3) Správní rada rozhoduje o

   a)  zrušení obecně prospěšné společnosti, a v případě podle § 4 odst. 4
   rozhoduje  o  určení obecně prospěšné společnosti, na kterou se převede
   likvidační zůstatek,

   b)  přechodu práv a povinností zakladatele stanovených tímto zákonem na
   jinou  osobu,  zanikne-li  jediný zakladatel bez právního nástupce nebo
   zemře-li jediný zakladatel a nestanoví-li zakládací listina jinak.

   (4)  Správní rada může vydat statut obecně prospěšné společnosti, který
   upravuje  podrobnosti  její  činnosti;  správní  rada  schvaluje  změnu
   statutu obecně prospěšné společnosti, byl-li vydán.

   (5)  Obecně prospěšná společnost do 30 dnů ode dne vydání statutu podle
   odstavce  4  jej  uloží  do  sbírky  listin^1);  obdobně se postupuje v
   případě změn statutu obecně prospěšné společnosti.

   § 14

   nadpis vypuštěn

   (1)  Převádějí-li  se  úplatně nemovité věci nebo movité věci v hodnotě
   podle  §  13 odst. 1 písm. b) a je-li zakladatelem Česká republika nebo
   územní  samosprávný celek, sjednává se cena nejméně ve výši, která je v
   daném  místě  a čase obvyklá; bezúplatně lze nemovitou věc nebo movitou
   věc  převést pouze v případě, je-li bezúplatný převod hospodárnější než
   jiný způsob naložení s věcí.

   (2) Správní rada nevydá předchozí souhlas k právnímu úkonu, jestliže by
   jím  bylo  ohroženo  plnění  úkolů  obecně  prospěšné  společnosti nebo
   jestliže odporuje § 4 odst. 3.

   (3)  Vydání předchozího souhlasu k právním úkonům uvedeným v § 13 odst.
   1 je povinna správní rada oznámit do 7 dnů ode dne jeho vydání řediteli
   a  dozorčí  radě. Je-li zakladatelem obecně prospěšné společnosti Česká
   republika nebo územní samosprávný celek, je správní rada povinna vydání
   předchozího  souhlasu  k právním úkonům uvedeným v § 13 odst. 1 oznámit
   do 7 dnů rovněž zakladateli.

   (4)  Právní  úkony uvedené v § 13 odst. 1 jsou bez předchozího souhlasu
   správní  rady  neplatné.  Tyto  úkony  se  považují za platné, pokud se
   zakladatel,  správní  rada  nebo  ten,  kdo  je  takovým úkonem dotčen,
   neplatnosti právního úkonu nedovolá.

   (5)  Správní  rada  dbá  na  zachování  účelu,  pro  který  byla obecně
   prospěšná společnost založena, a na řádné hospodaření s jejím majetkem.

   Dozorčí rada

   § 15

   (1)  Obecně  prospěšná  společnost  zřizuje  jako  svůj kontrolní orgán
   dozorčí radu.

   (2)  Dozorčí  rada  je  nejméně  tříčlenná. Počet jejích členů musí být
   dělitelný  třemi.  Členové  dozorčí rady volí ze svého středu předsedu,
   který svolává a řídí jednání dozorčí rady.

   (3)  Členy  dozorčí  rady  jmenuje  zakladatel,  nestanoví-li zakládací
   listina jinak.

   (4)  Nestanoví-li  tento  zákon  jinak,  platí  pro způsob ustanovení a
   členství v dozorčí radě obdobně ustanovení o správní radě.

   § 16

   (1) Dozorčí rada

   a)  přezkoumává  řádnou  a  mimořádnou  účetní závěrku a výroční zprávu
   obecně prospěšné společnosti,

   b)  nejméně  jedenkrát  ročně  podává  zprávu řediteli a správní radě o
   výsledcích své kontrolní činnosti,

   c)  dohlíží  na  to,  že  obecně  prospěšná společnost vyvíjí činnost v
   souladu se zákony a zakládací listinou obecně prospěšné společnosti.

   (2) Dozorčí rada je oprávněna:

   a)  nahlížet  do  účetních  knih  a  jiných  dokladů  a kontrolovat tam
   obsažené údaje,

   b)  svolat  mimořádné  jednání správní rady, jestliže to vyžadují zájmy
   obecně prospěšné společnosti.
   Členové  dozorčí rady mají právo účastnit se jednání správní rady; musí
   jim být uděleno slovo, pokud o ně požádají.

   (3)  Dozorčí  rada  je  povinna  upozornit  ředitele  a správní radu na
   porušení   zákonů,   ustanovení  zakládací  listiny  nebo  statutu,  na
   nehospodárné  postupy,  popřípadě na další nedostatky v činnosti obecně
   prospěšné společnosti. Dozorčí rada je oprávněna stanovit řediteli nebo
   správní  radě  lhůtu  k  zjednání  nápravy.  Není-li  náprava zjednána,
   dozorčí   rada   neprodleně   informuje   o   zjištěných   nedostatcích
   zakladatele.

   HLAVA V

   HOSPODAŘENÍ OBECNĚ PROSPĚŠNÉ SPOLEČNOSTI

   § 17

   (1)  Kromě  obecně  prospěšných  služeb,  k  jejichž  poskytování  byla
   založena,  obecně  prospěšná  společnost může vykonávat i jiné činnosti
   ("doplňková činnost") za podmínky, že doplňkovou činností bude dosaženo
   účinnějšího  využití  prostředků obecně prospěšné společnosti a zároveň
   tím  nebude  ohrožena  kvalita,  rozsah a dostupnost obecně prospěšných
   služeb.

   (2)  Obecně  prospěšná společnost se nesmí účastnit na podnikání jiných
   osob.

   (3)  Obecně  prospěšná  společnost,  která  je soukromou vysokou školou
   podle  zvláštního  zákona,^7a)  se považuje pro účely zákona o daních z
   příjmů za veřejnou vysokou školu.

   § 18

   zrušen

   Účetnictví a výroční zpráva

   § 19

   (1)  Obecně prospěšná společnost je povinna ve svém účetnictví důsledně
   oddělit  náklady  a  výnosy  spojené s doplňkovými činnostmi, náklady a
   výnosy  spojené  s  obecně  prospěšnými  službami  a  náklady  a výnosy
   nepatřící  do  předchozích skupin a spojené se správou obecně prospěšné
   společnosti.

   (2)  Řádnou  a  mimořádnou  účetní  závěrku  musí mít ověřenu auditorem
   obecně prospěšné společnosti, které

   a)  jsou  příjemci  dotací  nebo  jiných příjmů ze státního rozpočtu, z
   rozpočtu  obce,  případně  z  rozpočtu  jiného  územního orgánu nebo od
   státního  fondu,  jejichž  celkový  objem přesáhne v účetním období, za
   nějž je účetní závěrka sestavována, jeden milion Kč, nebo

   b) ve výši čistého obratu překročily deset milionů Kč.

   § 20

   (1) Obecně prospěšná společnost vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu
   v  termínu, který stanoví správní rada, nejpozději však do šesti měsíců
   po  skončení  účetního  období.  Účelem  výroční zprávy je informovat o
   činnosti  a  hospodaření obecně prospěšné společnosti. Tím není dotčena
   povinnost podle zvláštních předpisů^9).

   (2)  Obecně  prospěšná  společnost uloží do 30 dnů po schválení správní
   radou  výroční  zprávu do sbírky listin^1). V zakládací listině nebo ve
   statutu  obecně  prospěšné  společnosti  může být stanoven další způsob
   zveřejňování výroční zprávy.

   (3)  Vyjdou-li  po  zveřejnění výroční zprávy najevo skutečnosti, které
   odůvodňují  její  opravu,  je  obecně prospěšná společnost povinna tuto
   opravu  bez  zbytečného  odkladu  provést  a  zveřejnit; pro zveřejnění
   opravy výroční zprávy platí obdobně odstavec 2.

   § 21

   (1)  Výroční  zpráva  kromě náležitostí stanovených zákonem upravujícím
   účetnictví^9a) musí obsahovat také informace o

   a)  všech  činnostech  uskutečněných  v  účetním  období v rámci obecně
   prospěšných služeb a doplňkové činnosti a jejich zhodnocení,

   b) lidských zdrojích,

   c) výnosech v členění podle zdrojů,

   d)  vývoji  a  stavu  fondů  obecně prospěšné společnosti k rozvahovému
   dni^9b),

   e)  stavu  majetku a závazků obecně prospěšné společnosti k rozvahovému
   dni a o jejich struktuře,

   f)  celkovém  objemu nákladů v členění na náklady vynaložené pro plnění
   obecně prospěšných služeb, pro plnění doplňkových činností a na vlastní
   činnost  obecně  prospěšné  společnosti,  včetně výše nákladů na odměnu
   ředitele a na odměny členů správní rady a členů dozorčí rady,

   g)  změně  zakládací  listiny a změně ve složení správní rady a dozorčí
   rady a o změně osoby ředitele, k nimž došlo v průběhu účetního období.

   (2) Pro ověřování výroční zprávy auditorem platí obdobně § 19 odst. 2.

   § 22

   Pokud  obecně  prospěšná  společnost  poruší  ustanovení  § 2, 17 a 20,
   pozbývá

   a)  pro rok, v němž k porušení došlo, daňová zvýhodnění stanovená tímto
   zákonem,  zákonem  o  daních  z  příjmů  a zákonem o dani dědické, dani
   darovací a dani z převodu nemovitostí,^10)

   b)  pro  následující zdaňovací období po roce, v němž k porušení došlo,
   daňová zvýhodnění stanovená zákonem o dani z nemovitostí.^11)

   ČÁST DRUHÁ

   Zákon  České  národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
   zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993 Sb., zákona
   č. 157/1993 Sb., zákona č. 196/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb., zákona
   č.  42/1994  Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 114/1994 Sb., zákona
   č.  259/1994  Sb., zákona č. 32/1995 Sb., zákona č. 87/1995 Sb., zákona
   č. 118/1995 Sb. a zákona č. 149/1995 Sb., se mění a doplňuje takto:

   1.  V  §  18 odst. 7 se za slovo "nadace," vkládají tato slova: "obecně
   prospěšné společnosti,".

   2. § 34 se doplňuje odstavcem 12, který zní:

   "(12)  Ustanovení  odstavců  1  a  2  se nevztahují na obecně prospěšné
   společnosti.".

   3.  V příloze k zákonu v položce (1--27) se slova "přístrojů pro měření
   délky v terénu" nahrazují slovy "nástrojů pro měření délky" a v položce
   (2--53)  se slova "přístroje pro měření délky v terénu" nahrazují slovy
   "nástroje pro měření délky".

   ČÁST TŘETÍ

   Zákon  č.  149/1995  Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní
   rady  č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
   a  mění  zákon  České  národní  rady  č.  589/1992  Sb., o pojistném na
   sociální  zabezpečení  a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve
   znění  pozdějších předpisů, a zákon České národní rady č. 185/1991 Sb.,
   o  pojišťovnictví,  ve  znění  pozdějších  předpisů, se mění a doplňuje
   takto:

   1.  V  článku  V  bodu  1  se slova "v bodech 1 a 2" nahrazují slovy "v
   bodech 1, 2 a 3".

   2. V článku V bodu 1 se za druhou větu vkládá tato věta:

   "Obdobně lze postupovat i u celého souboru těchto pohledávek.".

   ČÁST ČTVRTÁ

   Zákon  České  národní  rady  č.  338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve
   znění  zákona  č.  315/1993  Sb.  a zákona č. 242/1994 Sb., se doplňuje
   takto:

   1.  V  §  4  odst. 1 písm. f) se na konci vypouští čárka a připojují se
   tato slova: "a obecně prospěšných společností,".

   2.  V  §  9  odst. 1 písm. f) se na konci vypouští čárka a připojují se
   tato slova: "a obecně prospěšných společností,".

   ČÁST PÁTÁ

   Zákon České národní rady č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací
   a  dani  z  převodu  nemovitostí, ve znění zákona České národní rady č.
   18/1993  Sb.,  zákona č. 322/1993 Sb., zákona č. 42/1994 Sb., zákona č.
   72/1994  Sb.,  zákona  č.  85/1994  Sb.  a  zákona  č. 113/1994 Sb., se
   doplňuje takto:

   1.  V  §  20  odst.  4  písm.  b)  se na konci tečka nahrazuje čárkou a
   doplňuje se písmeno c), které zní:

   "c) obecně prospěšnými společnostmi určená na jejich činnost.".

   2.  V  §  21  odst.  1  písm.  c)  se na konci tečka nahrazuje čárkou a
   doplňuje se písmeno d), které zní:

   "d)  uplynutí  každého pololetí příslušného kalendářního roku, jde-li o
   bezúplatné nabytí majetku právnickými osobami podle § 20 odst. 4 tohoto
   zákona.   Přiznání  zahrnuje  veškerý  takto  nabytý  majetek  za  toto
   období.".

   ČÁST ŠESTÁ

   Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1996.

   Uhde v. r.

   Havel v. r.

   Klaus v. r.

   Vybraná ustanovení novel

   Čl. II zákona č. 231/2010 Sb.

   Přechodná ustanovení

   1.  Vznikla-li  obecně prospěšná společnost přede dnem nabytí účinnosti
   tohoto zákona, uvede

   a)  zakladatel zakládací listinu do souladu se zákonem č. 248/1995 Sb.,
   ve  znění  účinném  ode  dne  nabytí  účinnosti  tohoto zákona; není-li
   zakladatel, učiní tak správní rada,

   b)  správní  rada statut obecně prospěšné společnosti, byl-li vydán, do
   souladu  se  zákonem  č.  248/1995 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
   účinnosti tohoto zákona,
   a to nejpozději do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

   2.  Nemá-li  obecně prospěšná společnost ke dni nabytí účinnosti tohoto
   zákona  ustanovenu  funkci ředitele, správní rada této obecně prospěšné
   společnosti  ustanoví  ředitele  podle zákona č. 248/1995 Sb., ve znění
   účinném  ode  dne  nabytí účinnosti tohoto zákona, a to nejpozději do 6
   měsíců  ode  dne  nabytí  účinnosti  tohoto  zákona. Do doby ustanovení
   ředitele   vykonává  pravomoci  statutárního  orgánu  obecně  prospěšné
   společnosti podle § 9a zákona č. 248/1995 Sb., ve znění účinném ode dne
   nabytí účinnosti tohoto zákona, správní rada.

   3. Ředitel obecně prospěšné společnosti, jmenovaný do funkce přede dnem
   nabytí  účinnosti tohoto zákona, se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
   stává  statutárním  orgánem  obecně  prospěšné  společnosti  podle § 9a
   zákona  č.  248/1995  Sb.,  ve  znění  účinném ode dne nabytí účinnosti
   tohoto zákona.

   4.   Pro  vyhotovení  a  zveřejnění  výroční  zprávy  obecně  prospěšné
   společnosti  za  účetní období do dne nabytí účinnosti tohoto zákona se
   použije zákon č. 248/1995 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti
   tohoto zákona.

   1)  §  27 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
   předpisů.

   2) Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.

   2a)   Například  zákon  č.  455/1991  Sb.,  o  živnostenském  podnikání
   (živnostenský  zákon),  ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 160/1992
   Sb.,  o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění
   pozdějších  předpisů, zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních škol,
   středních  škol  a  vyšších  odborných  škol  (školský zákon), ve znění
   pozdějších předpisů.

   3) § 27 až 33 zákona č. 513/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

   4)  § 200a až 200d zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění
   pozdějších předpisů.

   5) Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční
   zákon), ve znění pozdějších předpisů.

   6) § 12 odst. 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění
   zákona č. 76/2008 Sb.

   7a)  Zákon  č.  111/1998  Sb.,  o vysokých školách a o změně a doplnění
   dalších   zákonů  (zákon  o  vysokých  školách),  ve  znění  pozdějších
   předpisů.

   9)  Například  vyhláška  č.  15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti
   dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy.

   9a) Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.

   9b)  §  19  zákona  č.  563/1991  Sb., ve znění zákona č. 492/2000 Sb.,
   zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb.

   10)  Zákon  ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
   předpisů.

   Zákon  ČNR  č.  357/1992  Sb.,  o  dani dědické, dani darovací a dani z
   převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů.

   11)  Zákon  ČNR  č.  338/1992  Sb.,  o  dani  z  nemovitostí,  ve znění
   pozdějších předpisů.