Skarta

Úřad pro ochranu osobních údajů dal IR za pravdu v kauze tzv. Skarty


Právní argumentace IR 
 
Úřad pro ochranu osobních údajů

Pplk. Sochora 27,

170 00 Praha 7

Zasláno na e-mail: posta@uoou.cz

v Praze dne 30.10.2012

Dobrý den,

rád bych se na vás obrátil jménem občanského sdružení Iuridicum Remedium s podnětem, který se vztahuje k podezřením z porušení zákona o ochraně osobních údajů  (dále také „ZOOÚ“) při zpracování osobních údajů v souvislosti s provozem tzv. sKarty. sKarta, neboli karta sociálních systémů náleží dle zákona č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „zákon č. 73/2011 Sb.“) v rámci Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí oprávněným osobám a příjemcům dávek vedeným v tomto systému. Účelem karty je identifikace oprávněných osob a příjemců dávek pro účely informačních systémů o nepojistných sociálních dávkách. Dále může mít karta elektronicky čitelného identifikačního dokladu ve vztahu k Jednotnému informačnímu systému práce a sociálních věcí (dále také „JIS PSV“), průkazu osoby se zdravotním postižením podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, funkci platební a funkci nástroje výplaty nepojistných sociálních dávek.

Zákonná úprava existence JIS PSV je obsažena zejména v § 4a a následujících zákona č. 73/2011 Sb.. Podle § 4a odst. 1 zákona č. 73/2011 sb. je „Ministerstvo (práce a sociálních věcí) s správcem Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí, jehož součástí jsou veškeré údaje z informačních systémů o dávkách státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi, o příspěvku na péči, o dávkách pro osoby se zdravotním postižením a v oblasti státní politiky zaměstnanosti. Správou evidence údajů o výplatách dávek uvedených v předchozí větě může správce Jednotného informačního systému práce a sociálních věcí pověřit Českou správu sociálního zabezpečení.“

Dne 24.1.2012 uzavřelo Ministerstvo práce a sociálních věcí na straně jedné a Česká spořitelny, a.s. na straně druhé „Smlouvu o zajišťování administrace výplaty sociálních dávek a dávek z oblasti státní politiky zaměstnanosti a provozování karty sociálních systémů“ (dále také „Smlouva“).[1] Česká spořitelna má v souladu s touto smlouvou postavení zpracovatele osobních údajů ve smyslu § 4 písm. k) ZOOÚ. Ustanovení zpracovatelské smlouvy dle § 6 ZOOÚ jsou obsaženy v části 9. výše uvedené Smlouvy. Předmětem smlouvy je spolupráce Ministerstva práce a sociálních věcí (dále také „MPSV“) a České spořitelny při vydávání a provozování karet sociálních systémů a administrace jimi vyplácených dávek. Česká spořitelna na základě této smlouvy (bod. 3.1.) má pro MPSV zřídit a provozovat systém administrace dávek, zřídit a vést sběrný účet a platební účty oprávněných osob, zabezpečit vydávání a správu sKaret pro oprávněné osoby podle požadavků Ministerstva, zabezpečit výplatu dávek a platební funkce karty, zřídit a provozovat portál za účelem poskytnutí informací Oprávněným osobám o stavu Platebního účtu a využití Platebních funkcí karty.

Při těchto činnostech Česká spořitelna přichází do styku s osobními údaji osob, které pobírají sociální dávky vyplácené prostřednictvím sKarty. Tyto informace se týkají nejen toho, kdo je příjemcem dávek, ale lze z nich v řadě případů určit příjemcem jaké dávky dotyčný je (pokud má daná dávka jednotnou výši). Zejména u účelově vázaných dávek, kde je třeba čerpat dávku prostřednictvím sKarty a není možné provést výběr peněz v bankomatu pak má Česká spořitelna přístup k širokému spektru údajů týkajících se například místa a času čerpání dávky či sociálních služeb, strukturu nákupního koše apod. Povinnost České spořitelny ověřovat v reálném čase oprávněnost každého jednotlivého případu využití platební funkce karty (bod 5.4.1 Smlouvy).

Smluvní vztah mezi Českou spořitelnou a oprávněnou osobou vzniká v souladu s bodem 8.2 okamžikem převzetí karty a podpisem příslušné smluvní dokumentace. V případě dávek vyplácených prostřednictvím sKarty si příjemce dávek může vybrat jiný způsob výplaty dávek pouze u dávek, které nejsou účelově vázané. Předávání osobních údajů České spořitelně se tedy minimálně část z příjemců sociálních dávek nemůže vyhnout, respektive jedinou možností je přestat být příjemcem sociálních dávek. 

V souladu s § 4 písm. k) ZOOÚ je správcem osobních údajů každý subjekt, který určuje účel a prostředky zpracování osobních údajů, provádí zpracování a odpovídá za něj. Zpracováním osobních údajů může správce zmocnit nebo pověřit zpracovatele, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. V tomto případě je tedy správcem MPSV. Oprávnění k zpracování osobních údajů v JIS PSV vyplývá ze zákona č. 73/2011 Sb. Tímto zpracováním je výslovně pověřeno MPSV s tím, že v souladu s §4a odst. 1 zákona č. 73/2011 Sb. může správce JIS PSV pověřit evidencí údajů o výplatách státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi, o příspěvku na péči, o dávkách pro osoby se zdravotním postižením a v oblasti státní politiky zaměstnanosti uvedených v předchozí větě Českou správu sociálního zabezpečení. Z tohoto ustanovení jednoznačně vyplývá, kdo může být osobou podílející se na provozování JIS PSV včetně provozu sKarty, která je součástí tohoto systému. Zákon č. 73/2011 Sb. neupravuje možnost MPSV přenášet oprávnění při provozu JIS PSV na jinou osobu, než je Česká správa sociálního zabezpečení, tedy ani na Českou spořitelnu. Jednoznačné určení toho, kdo provozuje JIS PSV v § 4a zákona č. 73/2011 Sb. je zvláštním ustanovením k § 4 písm. k) ZOOÚ. Ministerstvo práce a sociálních věcí tedy není oprávněno uzavírat smlouvu o zpracování osobních údajů se soukromou společností, která by se týkala zpracování údajů vedených v JIS PSV, protože zvláštní zákon jednoznačně určuje, že zpracování mohou provádět pouze stanovené subjekty (MPSV a Česká správa sociálního zabezpečí).

V takovém případě by Česká spořitelna nebyla osobou oprávněnou zpracovávat osobní údaje předávané MPSV z JIS PSV v souvislosti s provozem systému sKarty. Zpracováním bez souhlasu subjektů údajů by tak zřejmě docházelo ze strany České spořitelny k porušení celé řady ustanovení zákona o ochraně osobních údajů. MPSV by pak předáním údajů České spořitelně zřejmě porušovalo minimálně § 13 ZOOÚ.

Tímto žádáme o prověření našeho podání, případně o provedení kontroly v dané věci. Považujeme za nezbytné, aby Úřad pro ochranu osobních údajů na tomto případě pregnantně vyjádřil právní názor na možnost přenášení výkonu státní správy (včetně zpracování citlivých osobních údajů získaných bez souhlasu subjektu údajů) státními úřady na soukromé společnosti. Tuto „privatizaci státní moci“ považujeme za problematický trend spojený v posledních letech zejména s řešením státních zakázek v oblasti IT.

S pozdravem za Iuridicum Remedium, o.s.,

Mgr. David Kyncl






[1] Smlouva je dostupná zde: http://www.mpsv.cz/files/clanky/12022/Smlouva_o_administraci_nepojistnych_davek_a_provozovani_karty_socialnich_systemu.pdf