Odborná právní polemika v letech 2012 - 2014 k rozhodnutí Nejvyššího soudu a výkladu trestného činu šíření toxikomanie (zde), výkladu Nejvyššího státního zástupce k žádosti o právní stanovisko od primátora Olomouce (zde) a výkladu Ústavního soudu (dosud nerozhodl, tj. do Dne lidských práv 10.prosince 2013)
Informace
o změně právní úpravy sdružovacího práva od 1.
ledna 2014
|
I.
Dnem 1. ledna
2014 nabývá účinnosti zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „NOZ“) a
zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (dále
jen „zákon č. 304/2013 Sb.“).
Citované zákony k témuž
datu zrušují zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon č. 83/1990 Sb.“) a zákon č. 116/1985 Sb., o
podmínkách činnosti organizací s mezinárodním prvkem, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon č. 116/1985 Sb.“).
Nová zákonná úprava sdružovacího práva se tak dotýká:
· občanských sdružení a jejich organizačních
jednotek oprávněných jednat svým jménem,
· odborových organizací a organizací
zaměstnavatelů a jejich organizačních jednotek oprávněných jednat svým jménem,
· mezinárodních nevládních organizací
zřízených nebo vyvíjejících činnost nebo majících sídlo v České republice
a jejich organizačních jednotek oprávněných jednat svým jménem,
· zvláštních organizací pro zastoupení zájmů
České republiky v mezinárodních nevládních organizacích,
dosud
vedených v příslušných evidencích Ministerstva vnitra podle zákona č.
83/1990 Sb. a zákona č. 116/1985 Sb. Tyto evidence se dnem 1. ledna
2014 považují za spolkový rejstřík,
vedený rejstříkovými soudy, na které v plném rozsahu přechází
z Ministerstva vnitra agenda týkající se uvedených právnických osob.
II.
1. Ministerstvo vnitra předá do 31. ledna 2014 v elektronické
podobě údaje o jmenovaných právnických osobách v rozsahu stanoveném
zákonem a do 31. března 2014 předá příslušným rejstříkovým soudům spisy
jmenovaných právnických osob (lhůty k předání jsou stanoveny zákonem č. 304/2013
Sb.).
2. Právní postavení dotčených
právnických osob spojené s přechodem na novou zákonnou úpravu:
·
občanská
sdružení se považují za spolky ve smyslu NOZ, tzn. že se „nepřeregistrovávají“, není dotčena
jejich právní kontinuita, je zachována jejich historie a mají stejné
identifikační číslo (§ 3045 odst. 1 NOZ).
·
organizační
jednotky občanských sdružení, oprávněné jednat svým jménem, se považují za pobočné
spolky (§ 3045 odst. 2 NOZ).
(Povinnost uložená
statutárnímu orgánu hlavního spolku podat do tří let od 1. 1. 2014 návrh na
zápis pobočného spolku do spolkového rejstříku pod sankcí zániku právní
osobnosti pobočného spolku je ve smyslu § 125 odst. 3 zákona č. 304/2013 Sb. považována
za splněnou zapsáním údajů, které rejstříkový soud převezme ze základního
registru osob a zapíše do spolkového rejstříku bez řízení.)
·
Odborové
organizace, organizace zaměstnavatelů včetně organizací mezinárodních a jejich
organizačních jednotek se považují za odborové organizace, organizace
zaměstnavatelů, mezinárodní odborové organizace a jejich pobočné organizace
podle NOZ (3046 NOZ).
· Mezinárodní nevládní organizace, kterým bylo
podle zákona č. 116/1985 Sb. povoleno vyvíjet činnost, se považují za
právnické osoby, které zřídily v České republice zahraniční pobočný spolek
podle NOZ (§ 126 odst. 1 zákona č. 304/2013 Sb.) Na zahraniční pobočný spolek se
použijí ustanovení NOZ o pobočném spolku.
·
Mezinárodní
nevládní organizace a zvláštní organizace pro zastoupení zájmů České republiky
v mezinárodních nevládních organizacích, které byly zřízeny nebo kterým
bylo povoleno vyvíjet činnost v České republice nebo kterým bylo povoleno
mít sídlo v České republice
podle zákon č. 116/1985 Sb. se
považují za spolky podle NOZ (§ 126 odst. 2 zákona č. 304/2013 Sb.).
3. Povinnosti dotčených
právnických osob spojené s přechodem na novou zákonnou úpravu:
Dnem 1. ledna 2014 počínají běžet lhůty, určené jednak k uvedení
stanov právnických osob dosud vedených v evidencích Ministerstva vnitra do
souladu s donucujícími ustanoveními NOZ, jednak k přizpůsobení zapsaného
stavu ve spolkovém rejstříku stavu požadovanému zákonem č. 304/2013 Sb.
Pokud ustanovení stanov dotčených
právnických osob odporují donucujícím ustanovením občanského zákoníku,
pozbývají tato ustanovení závaznosti dnem nabytí jeho účinnosti. Donucujícími
ustanoveními se rozumí např. § 123 a 218 NOZ upravující povinné náležitosti zakladatelského
právního jednání.
Do tří let od dne nabytí účinnosti NOZ (tj. do 1. 1. 2017) je dotčená právnická osoba povinna:
·
přizpůsobit stanovy úpravě NOZ a doručit je příslušnému rejstříkovému soudu
k založení do sbírky listin (§ 3041 odst. 2 NOZ),
·
doplnit
zapisované skutečnosti do veřejného rejstříku podle § 25 zákona č. 304/2013 Sb.
týkající se dotčené právnické osoby (§
122 odst. 2 zákona č. 304/2013 Sb.)
Do dvou let od ode dne nabytí účinnosti NOZ (tj.
do 1. 1. 2016) jsou dotčené právnické osoby povinny uvést
svůj název do souladu s požadavky NOZ.
Dle
§ 216 NOZ musí název spolku obsahovat slovo „spolek“ nebo „zapsaný
spolek“, postačí však zkratka „z. s.“. Výjimku z této povinnosti
připouští § 3042 NOZ z důležitých důvodů, zejména užívala-li právnická
osoba svůj název dlouhodobě a je-li pro ni tak příznačný, že jeho zaměnitelnost
nebo klamavost nelze rozumně předpokládat.
V praxi tak může jít o
případy, kdy stávající název právnické osoby obstojí i za nové právní
úpravy, i když zcela neodpovídá jejím požadavkům (např. u označení
„cechu“).
Podle § 214 odst. 2 NOZ pokud
spolky vytvoří k uplatňování společného zájmu nový spolek jako svůj svaz,
vyjádří v názvu nového spolku jeho svazovou povahu. Takovou povahu spolku
v jeho názvu nebude nutné vyjadřovat pouze prostřednictvím slova „svaz“,
ale i pomocí běžně používaných označení, jako např. „federace“,
„asociace“, „unie“ atp. Stejně tak v případě „pobočného spolku“ je toto
označení jen druhovým označením a spolky mohou pojmenovat své pobočné spolky
i jiným označením, jako např. „sekce“, „základní organizace“ či „místní
organizace“ apod.
III.
Od 1. ledna 2014 je nutné podávat návrhy na
zápis, změnu zapsaných údajů či jejich výmaz ve spolkovém rejstříku
k místně příslušnému rejstříkovému soudu (viz § 75 zákona č. 304/2013 Sb.). Tím
je krajský soud, v jehož obvodu je obecný soud osoby, jíž se zápis ve veřejném
rejstříku týká. V případě pobočného spolku je příslušný soud, v jehož
obvodu je rejstříkový soud hlavního spolku.
Návrh na
zápis spolku do spolkového rejstříku podávají zakladatelé nebo osoba určená
ustavující schůzí (§ 226 odst. 2 NOZ).
Dle § 26
odst. 2 zákona č. 304/2013 Sb. návrh na zápis ve věcech pobočného spolku podává
spolek. To platí obdobně i pro odborové organizace a organizace zaměstnavatelů
a stejně tak i pro jejich mezinárodní formy.
Návrh na zápis lze podat pouze na formuláři,
který uveřejní Ministerstvo spravedlnosti na svých internetových stránkách. Návrh musí být doložen listinami o
skutečnostech, které mají být do veřejného rejstříku zapsány, a listinami,
které se zakládají do sbírky listin v souvislosti s tímto zápisem.
Návrh lze podat
v listinné nebo elektronické podobě. Podpis na návrhu na zápis v listinné
podobě musí být úředně ověřen. Návrh na zápis v elektronické podobě musí být
podepsán uznávaným elektronickým podpisem podle zákona upravujícího
elektronický podpis nebo zaslán prostřednictvím datové schránky osoby, jež
návrh na zápis podává. Ať už je návrh
podáván v listinné nebo v elektronické podobě, musí být elektronicky
vyplněn na internetových stránkách Ministerstva spravedlnosti (§ 17 odst. 1
nařízení vlády č. 351/2013 Sb.).
IV.
Registr
zájmových sdružení právnických osob
Od 1. ledna 2014 se registr
zájmových sdružení právnických osob podle dosavadních právních předpisů považuje za spolkový rejstřík podle zákona č. 304/2013 Sb.
Existující
zájmová sdružení právnických osob vzniklá podle dosavadních právních předpisů
se od 1. ledna 2014 řídí i nadále
dosavadními právními předpisy (viz § 3051 NOZ). Od tohoto dne vykonávají
působnost krajských úřadů v oblasti evidování zájmových sdružení
právnických osob rejstříkové soudy, a proto veškeré návrhy na změnu zapsaných údajů či jejich výmaz se podávají příslušnému rejstříkovému soudu, kterým
je krajský soud, v jehož obvodu je obecný soud zájmového sdružení právnických
osob, jehož se zápis ve veřejném rejstříku týká (viz § 75 zákona
č. 304/2013 Sb.). V případě návrhu na změnu zapsaných údajů či jejich
výmaz týkajícího se zájmového sdružení právnických osob není předepsán povinný
formulář.
Údaje a
dokumenty dosud vedené u krajského úřadu v registru zájmových sdružení
právnických osob, které se týkají dobrovolných svazků obcí, se dnem 1. ledna
2014 stávají součástí rejstříku svazku obcí, který je veden u krajského úřadu
ode dne 1. ledna 2014 (Čl. XL zákona č. 303/2013 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva).